همنوایی شبانه ارکستر چوبها

21 10 2007

«همنوایی شبانه ارکستر چوبها» را خواندم و بسیار به دلم نشست. به نظرم یکی از بهترین آثار ادبیات معاصر فارسی است:

«تاریخچه اختراع زن مدرن ایرانی بی شباهت به تاریخچه اختراع اتوموبیل نیست. با این تفاوت که اتومبیل کالسکه ای بود که اول محتوایش عوض شده بود ( یعنی اسب هایش را برداشته به جان آن موتور گذاشته بودند) و بعد کم کم شکلش متناسب محتوا شده بود و زن مدرن ایرانی اول شکلش عوض شده بود و بعد، که به دنبال محتوای مناسبی افتاده بود، کار بیخ پیدا کرده بود.(اختراع زن سنتی هم، که بعدها به همین شیوه صورت گرفت، کارش بیخ کمتری پیدا نکرد). این طور بود که هرکس، به تناسب امکانات و ذائقه ی شخصی، از ذهنیت زن سنتی و مطالبات زن مدرن ترکیبی ساخته بود که دامنه ی تغییراتش گاه، از چادر بود تا مینی ژوپ. می خواست در همه ی تصمیم ها شریک باشد اما همه ی مسئولیت ها را از مردش می خواست. می خواست شخصیتش در نظر دیگران جلوه کند نه جنسیتش اما با جاذبه های زنانه اش به میدان می آمد.
مینی ژوپ می پوشید تا پاهایش را به نمایش بگذارد اما، اگر کسی به او چیزی می گفت، از بی چشم و رویی مردم شکایت می کرد. طالب شرکت پایاپای مرد در امر خانه بود اما در همان حال مردی را که به این اشتراک تن می داد ضعیف و بی شخصیت قلمداد می کرد. خواستار اظهار نظر در مباحث جدی بود اما برای داشتن یک نقطه نظر جدی کوششی نمی کرد.از زندگی زناشوییش ناراضی بود اما نه شهامت جدا شدن داشت نه خیانت. به برابری جنسی و ارضای متقابل اعتقاد داشت اما، وقتی کار به جدایی می کشید به جوانی اش که بی خود و بی جهت پای دیگران حرام شده بود تاسف می خورد.»

صفحه ی 86

همنوایی شبانه ارکستر چوبها

کتاب حکایت حال یک روشنفکر مصیبت زده ی ایرانی است که کوچ وطن گفته و ساکن اتاقی زیر شیروانی در ساختمانی قدیمی در پاریس است که ساکنانش را چند فرانسوی و ایرانی تبعیدی تشکیل می دهند.

«برای من که همه ی عمرم را در نیمکره ی شرقی زمین با ساعت نیمکره ی غربی زندگی کرده بودم, شب که می شد طبقه ی ششم این ساختمان سیاره ی کوچکی بود که تنها ناخدایش من بودم و از این بابت هیچ کس هم شکایتی نداشت.»

صفحه ی 13

در بسیاری از موارد با راوی داستان احساس همذات پنداری کردم.اگر فرصت کتابخوانی دارید پیشنهاد می کنم این کتاب رضا قاسمی را از دست ندهید.

پیوندها:

‹همنوايی شبانه ارکستر چوبها› در ویکی پدیای فارسی (این صفحه را خودم ساختم)

خلاصه داستان ‹همنوايی شبانه ارکستر چوبها› در بی بی سی

‹همنوايی شبانه ارکستر چوبها’، رمانی فراسوی مرزهای واقعيت

گفتگوی رادیو زمانه با رضا قاسمی

کارها

Information

10 responses

21 10 2007
«محمد»

با این قسمت‌هایی که نوشتی باید کتاب جالبی باشه!
احتمالا پیدایش فمنیست جهان سومی هم یه همچین داستانی داشته باشه!

21 10 2007
sepanta

اووووووووم باید جالب باشه.البه از رضا قاسمی باز هم کتاب خواندم .این رو هم باید بخریم انگار.ممنون از معرفیت.
اما در مورد کامنت در وبلاگم
.جناب لوکا من که نوفهمم چی میگی!!!
برادر یک توضیحی در باره این Post Slug بده .اصلا یک پست در وبلاگت بده تا خوب توضیحش بدی و یک سودی ببرند این ملت. ممنونم عزیز.

21 10 2007
javad33
21 10 2007
rooznote

حالا نمیشه از توی وب پیداش کرده دانلودش کنیم؟

22 10 2007
...

وبلاگت اسم زیبایی داره…

22 10 2007
Mehran

سلام….
چه کتاب جالبیه! من یه بار پشت ویترین یه کتابفرشی دیدمش ولی زیاد بهش توجه نکردم ولی احتمالا میرم سراغش (البته اگه سبد خانوار اجازه بده!!! :دی)
راستی اون مسابقه وبلاگی چی شد؟!؟ ما هم توش هستیم! :)

22 10 2007
maryamss

من تعریف این کتابو خیلی شنیدم.البته بیشتر تعریف نویسنده شو که چند وقت پیش جنجالهایی هم(در رابطه با کتاب جدیدیش!) به پا شد….مشتاق شدم برم بخونمش

22 10 2007
bizbloger

وبلاگ رضا قاسمي به اسم الواح شيشه اي جزو وبلاگهاي محبوب بود! اينم ادرسش:
http://www.rezaghassemi.org/
البته فيلمالي شده!

22 10 2007
یک رهگذر

سلام هموطن ایرانی. سایت یاهو که آدرس ایمیل من و شما در آن قرار دارد و روزانه با مسنجرش چت می‌کنیم، نام کشور من و تو را از لیست کشورهایش در صفحه‌ی ثبت نام حذف کرده. اگر غیرت و عرق ملی‌ات اجازه نمی‌دهداین ننگ را بپذیری، با لینک دادن به صفحه‌ی http://helloyahoo.net از طریق کلیدواژه‌ی Yahoo mail به بمب درحال پیشرفت علیه یاهو کمک کنید تا کوچکترین وظیفه‌ی ما به کشورمان ادا شده باشد… متشکرم

16 01 2008
baran

salam
be nazar ketebe jalebie …amma man peydash nakardam
mishe vasam danlodesho be mailam befresin
basyar mamnunam

پاسخی بگذارید

