۱۰ راهکار برای خواب روزانه بهتر

27 11 2007

nap وجه مشترک لئوناردو داوینچی٬ آلبرت انیشتین و توماس ادیسون چیست؟همگی آنها در بهبود زندگی بشر  نقشی ایفا کرده اند اما در یک نکته ی دیگر به هم شبیه بودند: آنها عاشق خوابهای میان روز بودند!

چرتهای روزانه نقش مهمی در بهبود کارکرد و افزایش خلاقیت انسان دارند.تنها ۲۰ دقیقه خواب بعد از ظهر برای بازیابی انرژی از دست رفته بدن و تامین نیروی لازم برای داشتن روزی پر بهره کافی است.افراد عادتهای مختلفی برای خوابهای روزانه ی خود دارند و هر فرد روش خاص خود را در این زمینه دارد اما بد نیست تکنیکهایی را که در زیر می آیند آزمایش کنید و اثرات بهینه ی احتمالی آن را ببینید:

۱) از قهوه و نسکافه استفاده کنید

شاید  کافئین و خواب ترکیب عجیب وغریبی به نظر برسد زیرا همه شنیده ایم که کافئین خواب را از سر انسان می پراند٬اما این اثر بعد از حدودآ ۲۰-۳۰ دقیقه در بدن شروع به تاثیر می کند.تحقیقی که اخیرآ در ژاپن صورت گرفته نشان می دهد نوشیدن قهوه قبل از چرت روزانه بسیار مفید خواهد بود و با این کار با یک تیر دو نشان را خواهید زد:هم نیم ساعتی خوابیده اید و هم پس از بیداری احساس سرحالی خواهید کرد.

جالب است بدانید اداره ی حمل و نقل بریتانیا برای رفع خستگی رانندگی این امکان را برای رانندگان فراهم نموده تا بین کار روزانه دو فنجان قهوه یا نوشیدنی حاوی کافئین زیاد بنوشند و پس از آن چرت کوتاهی بزنند.

۲) بهترین زمان برای خواب روزانه

متخصصین خواب اعتقاد دارند بهترین زمان برای خواب روزانه ساعت ۲ یا ۳ بعدازظهر است.این زمان با چرخه ی طبیعی خواب انسان مطابق است و باعث اختلال در خواب شبانه هم نمی گردد.البته برای برنامه ریزی خواب روزانه باید به برنامه ی کاری بعد از ظهر خود هم توجه داشته باشید.اگر در بعدازظهر برنامه ی ملاقات کاری مهمی دارید بهتر است دقیقآ چرت روزانه خود را قبل از آن انجام دهید.

۳) مدت زمان خواب روزانه

مدت زمان ایده آل خواب روزانه بین ۲۰-۳۰ دقیقه است.این مدت برای بازگرداندن انرژی لازم بدن کافی است.خوابهای طولانی تر باعث گیجی و منگی یا اصطلاحآ مستی بعد از خواب می شوند.البته برای بعضی افراد چرت یکی دو دقیقه ای هم افاقه می کند.

۴) رختخواب مناسب

بعضی افراد به دلیل ناآشنایی با محیط با خوابهای روزانه مشکل دارند زیرا برای خواب فقط به رختخواب خود عادت دارند.شاید کاناپه محل کار محل ایده آلی برای خوابیدن نباشد٬اما برای چرت روزانه کافی است.یک انتخاب دیگر شاید ماشین پارک شده تان باشد.اما باید دقت کرد که برای خوابیدن در ماشین حتمآ موتور اتوموبیل خاموش و حداقل یک پنجره آن پایین باشد.

باید عادت کنید محل اطراف خود را تحت کنترل خود درآورید.چراغها را خاموش کنید و پرده ها را بکشید.اگر صر و صدا زیاد است از تکه های پنبه ای یا گوش گیر های لاستیکی استفاده کنید.حتی می توانید برای در امان ماندن از نور از چشم بندهای تیره رنگ استفاده کنید.

۵) برای بیدار شدن ساعت بگذارید

اگر زیادی خسته باشید مطمئنآ خود به خود از خواب روزانه بیدار نخواهید شد.پس حتمآ ساعت خود را برای بیدار شدن تنظیم کنید تا با خواب زیاد دچار منگی و مستی بعد از آن نشوید یا قرار مهمی را از دست ندهید.برای اینکار به راحتی می توانید از موبایلتان استفاده کنید.

afternoon-nap

۶) احساس گناه را از خود دور کنید

چرت روزانه برای سلامتی و افزایش کارایی بسیار مفید است.با وجودی که اکثرآ این مطلب را می دانیم اما گاهی احساس می کنیم با خوابیدن روزانه وقت خود را تلف کرده ایم.این احساس گناه تنها باعث عدم کارایی خواب روزانه می شود.سعی کنید احساس تنبلی را از خود دور کنید و فکر کنید این خواب باعث طراوت و بهبود خلاقیت در کارتان می شود.

۷) ذهنتان را آرام کنید

همه افکار را از خودتان دور کنید.تا افکار به سمتتان هجوم آوردند به خود تلقین کنید: «ذهنم را خالی می کنم!» یا کلمه ای را که برای شما مناسب تر است را تکرار کنید.اصواتی که معنی خاصی ندارند نظیر «اووووووم! « برای چنین هدفی مناسب تر هستند.

۸) خود را برای مستی بعد از خواب آماده کنید

از ویژگیهای خواب٬ سیکلهای سبک و سنگین آن است.اگر در مرحله ی سنگین خواب بیدار شوید ممکن است تا ۲۰-۱۵ دقیقه احساس رخوت و سستی کنید.شستن مچها با آب سرد و نوشیدن آب خنک باعث دور شدن این حس خواهد شد.اما به طور معمول در چرتهای کمتر از نیم ساعت وارد مرحله ی سنگین خواب نخواهید شد

۹) خواب روزانه را به صورت عادت دائم درآورید

متخصصین پیشنهاد می کنند این چرتهای روزانه را به صورت برنامه ی دائمی درآورید تا ریتم خواب بدنتان به آن عادت کند.شاید چنین کاری را نتوان هر روز انجام داد اما سعی کنید آنرا در برنامه ی روزانه تان بگنجانید.به تریج در ساعت مقرر از روی عادت احساس خواب آلودگی خواهید کرد و مانند خواب شبانه به صورت غریزی در خواهد آمد.

۱۰) یک چرت زن آگاه باشید!

اگر احساس نیاز به خوابهای روزانه می کنید٬به فکر برنامه خواب شبانه خود باشید.چنانچه شبها به اندازه کافی نخوابید٬چرت روزانه جبران خواب شبانه را نخواهد کرد.به طور عکس چنانچه شبها به انذازه کافی(۸ ساعت) می خوابید اما در طول روز باز احساس نیاز به خواب می کنیدشاید دچار نوعی اختلال خواب باشید و بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

منبع مطلب || منبع عکس

تقدیم به همه عاشقان خواب!

Advertisements

کارها

Information

8 responses

27 11 2007
From Tehran, with love!

گویا آبراهام لینکولن و علامه فلسفی هم همینطور بوده اند (من از یکی از استادام شنیدم).
حالا «بازیابی انرژی از دست رفته بدن و تامین نیروی لازم برای داشتن روزی پر بهره » به کنار …شب ها که وقت خوابیدن ندارم، حداقل روزها 30 دقیقه بخوابم شاید نابغه شدم.
D:

27 11 2007
آرتا

استفاده کردم.ممنون

27 11 2007
Mehran

من که کلا خواب روزانه و شبانم رو هم 5 ساعت نمیشه!! :دی

27 11 2007
بابک

حواستون باشه ، ضرری که از عادت کردن به خواب روزانه به جوون ها می رسه ، خیلی بیشتر از کم خوابیدنه ، من خودم در شبانه روز 5 ساعت می خوابم که اشتباهه ولی عمومآ
8-7 ساعت کافیه

27 11 2007
maryamss

خيلي مطلبت عالي بود.كاملا به كار من ميومد.ممنون

28 11 2007
amir

kheili jaleb bood vali be darde man nemikhore chon ma adamye mayedar oosoolan vaght vase khabe roozanaro dige nadarim

28 11 2007
endlesslove43

مرسی از نکات جالبت

16 01 2008
usef

ای کاش در مورد بی خوابی شبانه هم مطالبی ذکر میشد.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s




%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: