بیت تورنت به زبان ساده

8 08 2007

هر چند شش سال از ظهور BitTorrent می گذرد اما این پروتکل به اشتراک گذاری سریع فایلها (Fast File Sharing Protocol) هنوز آنطور که باید و شاید گسترش لازم را پیدا نکرده است.در این مقاله قصد دارم بدون وارد شدن به جزئیات روش استفاده از بیت تورنت را برای مبتدیان شرح دهم.اگر به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشید با استفاده از پروتکل بیت تورنت می توانید فایلهای حجیمی نظیر ویدیوها را به راحتی جستجو کرده و دانلود نمایید.

utorrent BitTorrent چیست؟

Torrent در لغت به معنی سیلاب و جریان شدید آب است،دلیل انتخاب این لغت آن است که بوسیله بیت تورنت میتوانید کامپیوتر خود را در معرض سیلی از اطلاعات قرار دهید!

بیت تورنت یک برنامه کامپیوتری نیست. [1] بیت تورنت متدی برای دانلود کردن فایلها با استفاده از یک سیستم توزیع گسترده ی به اشتراک گذاری فایلها به روشPeer-to-Peer است.برنامه هایی که برای دانلود کردن فایل با BitTorrent مورد استفاده قرار می گیرند ترمینالهای بیت تورنت یا BitTorrent Clients نامیده می شوند.بیت تورنت مانند برنامه های P2P نظیر Limewire/Kazaa/Napster/ … که قبلا برای دانلود کردن استفاده می کردید نیست.این نکته مهمترین عامل سردرگمی برای کسانی است که برای اولین بار با بیت تورنت آشنا می شوند.به محض اینکه دانلودرهای قدیمیتان را کنار بگذارید متوجه می شوید استفاده از بیت تورنت چقدر ساده و مفید است!

BitTorrent چگونه کار می کند؟

how-bittorrent-works عاملی که بیت تورنت را منحصر به فرد می سازد این است که فایلها را میان همه کاربرانی که فایل را دانلود کرده اند یا در حال دانلود کردن هستند به اشتراک می گذارد.از انجا که بیت تورنت فایلها را به صدها بسته ی کوچک تکه تکه می کند برای به اشتراک گذاشتن یک فایل لازم نیست قبلا کل آن را دانلود کرده باشید.به محض اینکه بسته ی کوچکی از فایل را دانلود کردید می توانید آنرا میان همه کاربران به اشتراک بگذارید.این عاملی است که باعث سرعت شگفت انگیز دانلود کردن با بیت تورنت میشود.برای دانلود کردن فایلی نظیر یک ویدیوی آموزشی، لازم است که شما ابتدا فایل تورنت آن را که دارای پسوند (torrent.) را یافته و دانلود نمایید و سپس آنرا با کلاینت بیت تورنت خود باز کنید.فایل تورنت حاوی فایلهایی که میخواهید دانلود کنید نیست، بلکه این فایل به کلاینت بیت تورنت شما می گوید که فایل مورد نظرتان روی کامپیوتر چه کاربرانی وجود دارد و چه کاربرانی در حال دانلود کردن آن هستند تا دانلود شما شروع گردد.

چگونه بوسیله بیت تورنت یک فایل را یافته و دانلود کنیم؟

اکنون که تا حدودی با اصطلاحات و نحوه عملکرد بیت تورنت آشنا شدیم به چگونگی استفاده کردن از آن می پردازیم.در مرحله اول شما باید یک کلاینت بیت تورنت را دانلود کنید.( برنامه ای که دانلودهای شما را مدیریت نماید)من اینها را پیشنهاد میکنم:

  • uTorrent برای سیستم عامل ویندوز.
  • Azureus یا KTorrent برای لینوکس.(Azureus پلاتفورمی است که بر روی ویندوز و Mac هم قابل نصب است ولی برای لینوکس بهینه است)
  • Transmissionبرای Mac (که احتمالآ برای ما ایرانیان کاربرد ندارد)

حالا باید دنبال تورنتهای خوب بگردید.سایتهای زیاد خوبی برای جستجوی تورنتها وجود دارند.(بله! شما میتوانید از طریق اینترنت فایلهای تورنت را جستجو کنید.) من اینها را پیشنهاد میکنم(ترتیبشان اولویت خاصی ندارد):

mininova

هر کدام را خواستید انتخاب کنید.ممکن است یکی از آنها بیشتر با ذائقه ی شما جور درآید! همان گونه که در گوگل جستجو می کنید کلمه مورد نظر خود را در این سایتها تایپ کنید.احتمالآ چندین نتیجه ی مختلف خواهید یافت اما آن یکی را انتخاب کنید که دارای رده بندی (Seeder) بالاتری استseeders-health-files .این رده بندی در ستونی که با حرف S مشخص شده قرار دارد.این عدد معرف تعداد کاربرانی است که این فایل را دانلود کرده یا در حال دانلود کردن آن هستند.هر چقدر این عدد بالاتر باشد سرعت دانلود شما هم بیشتر خواهد بود.بعضی از سایتها میزان سلامت یک فایل را هم نشان می دهند که معیاریست که نسبت Seeder ها به دانلودکنندگان فعال را مشخص می کند.

open-with-clientاکنون باید فایل تورنت را دانلود کنید. هنگامی که یک تورنت خوب و سالم پیدا کردید لینک آن را یافته و دانلود کنید.مرورگرتان از شما می پرسد که می خواهید با این فایل چه کار کنید. حتمآ آنرا با کلاینت تورنتی که دانلود کرده اید باز کنید. کلاینت بیت تورنت شما باز خواهد شد و احتمالآ از شما می پرسد که فایل یا فایلها را باید کجا ذخیره کند.آدرس مورد نظرتان را انتخاب کنید و ok کنید.
save-as

کار تمام است! فایلها شروع به دانلود شدن می کنند.اگر در ابتدا دیدید سرعت دانلود کم است یکی دو دقیقه تحمل داشته باشید تا دانلود به سرعت نهائیش برسد.اگر باز هم از سرعتتان راضی نبودید فایلی را انتخاب کنید که دارای Seeder های بیشتری است.کار به همین سادگی بود!

به این نکته توجه کنید که اگر می خواهید در جامعه ی بیت تورنتیها منزلت خوبی داشته باشید و طفیلی شمرده نشوید به همان نسبتی که دانلود می کنید آپلود ratio داشته باشید زیرا اکثر کلاینتهای بیت تورنت نسبت آپلود/دانلود شما را ثبت می کنند و شما معمولآ باید تا زمانی که این نسبت برای یک فایل به عدد 1 برسد کماکان آن را به اشتراک بگذارید.

اگر می خواهید در مورد بیت تورنت بیشتر بدانید لینکهای زیر اطلاعات خوبی به شما خواهند داد:

Tips for speeding up your torrents
Organize your BitTorrent downloads with uTorrent
Intermediate guide to BitTorrent
File sharing for college students
Using BitTorrent to send files
Hack Attack: Automatically download your favorite TV shows

اگر شما هم منابع خوبی در مورد بیت تورنت دارید و یا سوالی در این زمینه داشتید لطفآ در قسمت نظرات بگذارید.

[1] یک کلاینت بیت تورنت به نام بیت تورنت هم وجود دارد اما معمولآ وقتی از بیت تورنت نام برده می شود منظور پروتکل بیت تورنت است نه کلاینت بیت تورنت.

منبع: لایف هکر

باشد که قبول افتد و در نظر آید!


کارها

Information

34 responses

8 08 2007
عرفان

از uTorrent استفاده می کردم اما نمی دونستم تفاوتش با برنامه ی p2p مثل Kazaa در چیه. استفاده کردم. ممنون.

8 08 2007
mohammad

too sitehaye download mamolan tosie shode ke bitcomet ro be onvane client download konin…vali u torrent kheili behtar az bitcommet e va hajme kheili kamtari ham dare.

9 08 2007
mojgan110

ممنون
دوس داشتم بیت تورنت رو یاد بگیریم
ولی حالشو نداشتم
حالا از روی اینا میخونم
تنکس

9 08 2007
Cynthia

ممنون که سر زدی. جالبه که جواب سوالی رو که تازگی برام پیش اومده بود اینجا پیدا کردم.

11 08 2007
زیر خط IT

عالی بود پسر

15 08 2007
آرش

سلام!
مرسی، من قبلا از نرم افزار بیت تورنت استفاده می کردم ولی این خیلی قویتره

18 08 2007
رسول رحمتی

خیلی عالی

18 08 2007
رسول رحمتی

سایتها باز نمیشن رئیس

-کدوم سایتها باز نمیشن؟

22 08 2007
simorg

چرا بعد از دانلود فیلم ها نمیشه باز شون کرد و licence میخواهند.

30 08 2007
ehsan_ehsanhit

سلام
واقعا توضيحات شما خوبه ولي من تمامي اين كارها رو انجام مي دم ولي دانلود شروع نمشه
ميشه لطف بكوني وبگي اشكالش چيه

3 09 2007
آمیر

مرسی از توضیحات جالبت. من کمتر از یه هفته س که با بیت تورنت آشنتا شدم ولی نتونستم بیشتر از 170 مگ دانلود کنم. راستش من هنوز مشکل سرعت دارم و چند تا از فایل هایی که می خواستم بگیرم رو نتونستم دانلود کنم. ماکزیمم سرعتم باید 18 تا 20 مگابایت باشه، اما با کلاینت تورنت، معمولاً باالتر از 10 نمیره.
به هرحال گوشه ای از دسترنج دانلود شده م رو گذاشتم تو پست جدیدم که بقیه هم مستفیذ بشن.
انی وی!!….لینکت رو به بلاگرولم اضافه کردم….با اجازه.

6 09 2007
مريم

با سلام ميشه بگيد فايل تورنت رو بايد از كجا دانلود كنيم؟

15 11 2007
احسان

واقعا توپ من همين امروز با بيت تورنت آشنا شدم محشره

18 11 2007
ali

من از سرور شرکت وصل به اینترنت می شوم ولی تورنت در آن کار نمی کند لطفا راهنمایی بفرمایید.

25 11 2007
تراب زاده

من چند وقتیه که می خوام با Torrent دانلود کنم ولی تا حالا حتی یک کیلو بایت هم نگرفتم؟!!!
تمام مراحل بالا رو انجام دادم ولی وقتی تورنت شروع به دانلود می کنه تو قسمت Tracker>Tracker status می نویسه «Offline Timed out» سرعت اینترنتم عالیه و لی نمی دونم چرا کار نمی کنه!!!

اگر لطف کنین این مشکل من رو جواب بدین چون برای اکثر سایت ها این مطلب رو نوشتم لطفا تو ایمیلم جواب بدین که حتما ببینمش . متشکرم
Torabzadeh62@yahoo.com

28 11 2007
دانلود فیلم های برتر این هفته با بیت تورنت « لوکادیوم

[…] نحوه ی دانلود کردن با تورنت را نمی دانید بیت تورنت به زبان ساده را […]

28 11 2007
alinasrollahi

با سلام
من با بی تورنت فیلم دانلود کردم ولی باز نمیشه و نمیشه تماشا کنم

30 11 2007
پلنگ زخمی

خیلی مفید بود . من مدتها ست از تورنت استفاده میکنم . خیلی از مطلبت استفاده کردم . ممنون .

2 12 2007
sia1368

تفاوت seeder و leecher چی هست؟و کدوم ملاک برتری سرعت دانلود فایل هست؟

31 12 2007
endlesslove43

torrentz.com
واقعاً عالی هست یک سری به این هم بزنید.

31 12 2007
navid

سلام
تو دانشگاه از تورنت نمیشه استفاده کرد.چه کار میشه کرد؟مثل یه جور فیلتره

1 01 2008
macromediax

torrentz.com
راست میگه . فوق العاده است این سایت

16 01 2008
جواد

از شما بسیار سپاسگزارم

مطلب آ موزشی بسیار جامع و کاملی بود

16 02 2008
Reyhan_sabze

آیا با بیت تورنت میتوان از لینک yue tubeموزیک دانلود کرد ؟

سایت بسیار علیه…

16 02 2008
Reyhan_sabze

سایت بسیار عالی است..

11 03 2008
بیت تورنت به زبان ساده - زيرنويس پارسي

[…] تورنت یک برنامه کامپیوتری نیست. [۱] بیت تورنت متدی برای دانلود کردن فایلها با استفاده از […]

19 04 2008
کیوان

من UTORRENT رو نصب کردم،در محلی کار میکنم که اینترنتم LAN و دوتا فایروال رو مسیر داره که از FIRE WALL MANAGEMENT CLIENT استفاده میکنم که مشکلات احتمالی رو رفع میکنه،اما TORRENT کار نمیکنه،پیغام NO INCOMMING CONNECTION روی مثلثی که رنگش زرد هست در نوار پایین نرم افزار ظاهر میشه،البته همون جا میگه که اون مثلث باید سبز بشه،از HELP هم کمک گرفتم و تنظیمات TCP/IP رو هم عوض کردم فایده ای نکرد،لطفا راهنمایی کنید،اگر ممکنه حتما به ایمیل من راهنماییتونو پست کنید ممنون میشم.

10 05 2008
pmohs

dar morede spy va virus ha ham dar torrent ha begin

12 05 2008
خبرنگارافتخاری نیویورک تایمز

عالی بود.
ممنون

2 07 2008
امید آِی تی

دوستون دارم-تا الان نزدیک به 30 گیگ از تورنت دانلود کردم – حرف نداره

2 08 2008
Albert

Salam,, Hala man ye Soal daram,, hala man ye file torret misazam ba flash get 1.9.6 ya ba bit torrent yaba ahrchi,, khoalse man file torrent ro misazam…
halakhodam mikham ye serveri mesle server MINI NOVA ya serverhaye markazi ke shoma mirid azash file migirid,, man mikham ingone konam chekar bayad konam? file torrent khodamo sakhtam torremt morede nazaramo amma mikham khodam Server markazi sham,, mamnon misham komak konid javabo to mail behem begid.
ghorboonet bye agha

3 08 2008
ُسید امین

سلام
سرعت اینترنت ایران نمیزاره از این پروتوکل بهینه استفاده بشه :(

10 09 2009
بهروز

مرسی من دانلود میکنم ببینم سرعتش بالاست

28 09 2011
عیسی طاهری

با سلام به همه کاربران محترم!
مطلب رو کامل نخوندم ولی بعضی از نظرات رو خوندم. بعضی از دوستان نوشته بودم که چجوری دانلود کنم و این حرفا.
من خودم به هیچ سایت که تورنت هست وارد نمیشم. فقط چیزی رو که میخوام تو گوگل می نویسم خودش همه چیز رو میاره. بطور مثال:
tutorial in design cs5 lynda torrent
این سرچی است که توی گوگل نوشتم روی اولین گزینه کلیک کردم راحت آموزش این برنامه برام اومد با حجم تقریبی 2 گیگ.
روی این گزینه Download this torrent کلیک کردم فایل تورنت دانلود شد. حجم فایل تورنت 67 کیلوبایت هست بعد از دانلود روی فایل تورنت دوبار کلیک کن وارد برنامه می شود و خودش دانلود رو شروع می کند.
این شد تورنت با روش استفاده.
امیدوارم که چیزی گیرتون بیاد.
همتون رو بخدای بزرگ میسپارم.

بیان دیدگاه